Οξύς πόνος, τι κάνω και πότε?

May 27, 2014 Uncategorized

Ξεκινάμε τη σημερινή παρουσίαση με τρία διαφορετικά παραδείγματα εμφάνισης οξέως πόνου, και τα πρώτα μέτρα που λαμβάνουμε σε παρόμοιες περιπτώσεις.

Μία γυναίκα 35 χρόνων περιγράφει έντονο πόνο στο δεξί ώμο αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα. Στο ιστορικό της δεν αναφέρεται κανένα τραύμα, ενώ στο παρελθόν ένιωθε σπάνια ελαφρές ενοχλήσεις στον ώμο χωρίς έως τώρα κάποια θεραπεία. Στην εργασία της αναφέρει έντονη χειρωνακτική εργασία καθημερινά. Κλινικά παρατηρείται έντονος πόνος κατά την απαγωγή του βραχίονα πάνω από 40 μοίρες, χωρίς τοπικό οίδημα ή άλλες αλλαγές στην ανατομία της άρθρωσης.

Ένας άνδρας 42 χρόνων, που εργάζεται σε γραφείο, περιγράφει ένα έντονο πόνο στη μέση, που εμφανίστηκε ξαφνικά όταν σήκωσε ένα βαρύ φορτίο στο σπίτι. Η κίνησή του <<μπλόκαρε>> και δεν ήταν σε θέση να σταθεί σε όρθια στάση, ενώ ο πόνος μεταφερόταν έως το πίσω μέρος του δεξιού μηρού.

Το τρίτο περιστατικό αναφέρεται σε ένα αγόρι 9 χρόνων, που κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και μετά από πέσιμο σε σκαλοπάτι εμφανίζει έντονο πόνο στην αριστερή κνήμη με τοπικό οίδημα, και υποδόριο αιμάτωμα, που καλύπτει σχεδόν ενα τρίτο της πρόσθιας επιφάνειας της κνήμης. Δεν αναφέρεται παλαιό τραύμα στην περιοχή αυτή, ενώ η στάση και βάδιση δεν είναι δυνατές εξαιτίας του πόνου.

Και στις τρεις περιπτώσεις έχουμε ξαφνική εμφάνιση έντονου πόνου σε διαφορετικό σημείο του σώματος και με άλλη κάθε φορά αιτία.

Στην καθημερινή πράξη βλέπουμε τέτοια παραδείγματα, τραυματικής ή μη τραυματικής αιτιολογίας. Όλα έχουν να κάνουν με έντονο τοπικό ερεθισμό οστών ή/και μαλακών μορίων, και συχνά με φλεγμονή στην ευρύτερη έννοια.

Η πρώτη γυναίκα έπασχε από θυλακίτιδα στον ώμο, ο 42χρονος άνδρας από οξεία οσφυοισχιαλγία και στο παιδί βρέθηκε ακτινολογικά κάταγμα στην κνήμη.

Μετά την κλινική εξέταση μπορεί να προχωρήσει ο ασθενής στο επόμενο διαγνωστικό βήμα, όπως στην ακτινογραφία, υπερηχογράφημα, μαγνητική τομογραφία, εφόσον ο θεράπων ιατρός το συστήσει και το θεωρεί απαραίτητο.

Η θεραπεία διαφέρει κάθε φορά, ανάλογα με την οξύτητα του πόνου, την αιτία, το μέρος του σώματος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ασθενούς, ηλικία, βάρος, σωματική διάπλαση και καθημερινή ασχολία.

Η αναλγητική αγωγή αρχικά, ενάντια στον πόνο είναι επιθυμητή.

Βασικό είναι να διερευνηθεί η αιτία του πόνου, ώστε η θεραπεία να προσαρμοστεί σε αυτή στη συνέχεια. Ενέσιμη αγωγή, φυσικοθεραπεία, εργοθεραπεία, αλλά ακόμα και η χειρουργική – επεμβατική θεραπεία μπορούν να βοηθήσουν αντίστοιχα, όταν υπάρχει η κατάλληλη ένδειξη.

Ο οξύς πόνος είναι ένα σύμπτωμα, που μπορεί να έχει μία ή περισσότερες αιτίες. Χρειάζεται προσεκτική ιατρική εξέταση από ειδικό ιατρό, συστηματική παρακολούθηση αλλά και η θέληση και προσωπική συμμετοχή θεράποντος και ασθενούς για την καλύτερη δυνατή έκβαση μίας επείγουσας κατάστασης.

Δρ. Λουκάς Κωνσταντίνου
Ορθοπεδικός Χειρουργός – Τραυματιολόγος – Αθλητίατρος